Actualidad

Noticias SEdeM

Convocatoria I Congreso MUSAM

Noticias SEdeM

Imagen asociada a la noticia

CONGRESO INTERNACIONAL

“DE NUEVA ESPAÑA A MÉXICO: EL UNIVERSO MUSICAL MEXICANO

ENTRE CENTENARIOS (1517-1917)”

 

(I Congreso MUSAM, Sociedad Española de Musicología)


4-5 diciembre 2017

Universidad Internacional de Andalucía

Campus “Antonio Machado” de Baeza, Jaén (España)

CONGRESO INTERNACIONAL

“DE NUEVA ESPAÑA A MÉXICO: EL UNIVERSO MUSICAL MEXICANO

ENTRE CENTENARIOS (1517-1917)”

 

(I Congreso MUSAM, Sociedad Española de Musicología)

 

4-5 diciembre 2017

Universidad Internacional de Andalucía

Campus “Antonio Machado” de Baeza, Jaén (España)

 

 

PRESENTACIÓN

En 1917 se promulgaba la Constitución Política de los Estados Unidos Mexicanos, aún vigente. Dicho año fue testigo, asimismo, de la publicación de la primera historia de la música en México: El arte musical en México de Alba Herrera y Ogazón. 1917, por tanto, no es solo es el punto de partida del nuevo constitucionalismo mexicano, sino también el de la naciente historiografía de la música mexicana y, además, un punto de llegada que permite plantear, en sentido inverso a como lo hacen las tradicionales narrativas históricas, una visión retrospectiva de la música mexicana desde ese momento y hasta 1517, cuando la expedición del militar andaluz Francisco Hernández de Córdoba llegó a la costa de la península del Yucatán. La conmemoración de ambos centenarios constituye una ocasión propicia para reflexionar críticamente sobre la historia de la música en la Nueva España criolla y el México independiente, sus prácticas, actores y discursos, sus elementos comunes y sus caracteres diferenciales en el más amplio marco de las tradiciones musicales de Iberia y las Américas. Al mismo tiempo, el congreso aspira a promover nuevas perspectivas de estudio en relación a la música mexicana desde tres paradigmas actuales: la crítica poscolonial, los estudios sobre performance y la musicología digital.

 

El Congreso servirá como primer encuentro académico de la recién constituida Comisión de Trabajo “Música y Estudios Americanos” (MUSAM) de la Sociedad Española de Musicología, que aglutina a los musicólogos americanistas de esta comunidad científica. Culminará con una serie de conciertos a cargo de destacadas formaciones en el campo de la música antigua como –entre otras– Il Giardino Armonico, Vandalia, Concerto 1700, Solistas de la Orquesta Barroca de Sevilla, La Fontegara, Capella Prolationum & La Danserye, y Forma Antiqva (del 6 al 9 de diciembre). Los conciertos tendrán lugar en enclaves de interés histórico-artístico de Úbeda y Baeza, ciudades “Patrimonio Mundial de la Humanidad”, en el marco del XXI Festival de Música Antigua de Úbeda y Baeza.

 

PROPUESTAS

Damos la bienvenida a la presentación de propuestas individuales o colectivas de comunicaciones, sesiones temáticas, mesas redondas, talleres o conferencias-concierto sobre los siguientes temas en torno a la música mexicana de los siglos XVI al XX:

* musicología e historiografía: pasado, presente y futuro

* problemas de periodización, canon y sujeto histórico

* criollismo, cosmopolitismo, nacionalismo y vanguardia

* modelos de mecenazgo y espacios de socialización musical

* fuentes, géneros y tradiciones iconográficas

* interrelaciones entre las músicas cultas y populares

* procesos de circulación hacia-desde-en México: música, músicos, instrumentos y prácticas musicales y coreográficas

* México y el mundo ibérico y americano: tradiciones musicales en otros contextos

* colonialismo y poscolonialismo: retos interdisciplinares e imaginarios de lo colonial en los siglos XIX y XX

* estudios sobre performance: historia de la interpretación; discología y prácticas de grabación; interpretación históricamente informada; experimentación, corporización, improvisación y arreglos; programación de conciertos; análisis y performance

* música mexicana y tecnología digital: repositorios electrónicos, digitalización de fuentes documentales, partituras y grabaciones, obtención de metadatos (MusicXML, OCR), tratamiento computacional y posibilidades de análisis

Las propuestas deben incluir:

- título de la propuesta y resumen (250-300 palabras)

- afiliación institucional (si procede), breve biografía y dirección electrónica del autor (ca. 150 palabras)

- medios audiovisuales u otros requerimientos técnicos

 

Las propuestas deberán remitirse como archivo adjunto (.doc, .docx, .rtf)

a Belén Vega, secretaria de MUSAM (musam@sedem.es):

- Fecha límite para la presentación de propuestas: 3 septiembre 2017

- Fecha límite para la notificación de propuestas aceptadas: 17 septiembre 2017

- Lenguas oficiales del Congreso: inglés y español

 

La organización no se hace cargo de gastos de viaje, manutención o alojamiento, aunque ofrecerá posibilidades de alojamiento en la Residencia de la Universidad a los interesados.

 

Entendemos que algunos comunicantes internacionales pueden no tener posibilidad de viajar a Baeza para presentar su investigación, principalmente por restricciones financieras. Para determinados casos, podrá considerarse la posibilidad de participación a través de videoconferencia.

 

ORGANIZADORES

- Universidad Internacional de Andalucía, Baeza (España)

- Comisión de Trabajo “Música y Estudios Americanos” (MUSAM), Sociedad Española de Musicología

- Festival de Música Antigua de Úbeda y Baeza (miembro de REMA y FestClásica y Sello de Calidad EFFE Label 2017-2018)

 

DIRECTOR

Javier Marín López (Universidad de Jaén / Festival de Música Antigua de Úbeda y Baeza)*

 

COMITÉ CIENTÍFICO

- Yael Bitrán Goren (Centro Nacional de Investigación, Documentación e Información Musical Carlos Chávez, México D.F.)

- Walter Aaron Clark (Universidad de California, Riverside)*

- Drew Edward Davies (Universidad Northwestern, Evantson)

- Lucero Enríquez (Instituto de Investigaciones Estéticas, UNAM)*

- Armando Gómez Rivas (Conservatorio Nacional de Música, México D.F.)

- John Koegel (Universidad Estatal de California, Fullerton)

- Ricardo Miranda (Centro Nacional de Investigación, Documentación e Información Musical Carlos Chávez, México D.F.)

- Carmen Cecilia Piñero Gil (ComuArte-España)*

- Evguenia Roubina (Facultad de Música, UNAM, México D.F.)*

- Carlos Villanueva Abelairas (Universidad de Santiago de Compostela)*

 

COMITÉ ORGANIZADOR

David Andrés-Fernández (Universidad de Castilla-La Mancha)*

Maria Luísa Castilho (Instituto Politécnico de Castelo Branco / CESEM)*

 

SECRETARIA

Belén Vega Pichaco (Universidad de Oviedo)*

 

 

(*) Miembros de MUSAM

 

www.unia.es / www.festivalubedaybaeza.org

http://www.sedem.es/es/comisiones-de-trabajo

 

Para más información, por favor contacte con: musam@sedem.es


 

Call for Papers

 

INTERNATIONAL CONFERENCE

“FROM NEW SPAIN TO MEXICO: THE MEXICAN MUSICAL UNIVERSE

BETWEEN CENTENARIES (1517-1917)”

 

(I Conference MUSAM Study Group, Spanish Society of Musicology)

 

 

4-5 December 2017

International University of Andalusia

 “Antonio Machado” Campus in Baeza, Jaen (Spain)

  

BACKGROUND

In 1917, the Political Constitution of the United Mexican States—still in force today—was promulgated. That year also witnessed the publication of the first history of music in Mexico: El arte musical en México by Alba Herrera y Ogazón. The year 1917 is, therefore, not only the starting point of a new Mexican constitutionalism but also that of the nascent historiography of Mexican music. In addition, it is a point of arrival that allows us to pose, in contrast to traditional historical narratives, a retrospective view of Mexican music from that time back to 1517, when the expedition of the Andalusian conquistador Francisco Hernández de Córdoba reached the coast of the Yucatan Peninsula. The commemoration of both centenaries is an opportunity to reflect critically on the history of music in creole New Spain and independent Mexico, its practices, actors and discourses, their common elements and their differential characteristics in the broader framework of the musical traditions of Iberia and the Americas. At the same time, the conference aims to promote new perspectives of study in relation to Mexican music from three current paradigms: postcolonial criticism, performance studies and digital musicology.

 

The conference will serve as the first academic meeting of the newly formed Study Group “Music and (Latin)American Studies” (MUSAM) of the Spanish Society of Musicology, which brings together Americanist musicologists from this scientific community. It will culminate in a series of concerts by outstanding ensembles in the field of early music, such as (among others) Il Giardino Armonico, Vandalia, Concerto 1700, Soloists of the Seville Baroque Orchestra, La Fontegara, Capella Prolationum & La Danserye, and Forma Antiqva (from 6 to 9 December). The concerts will take place in venues of historical and artistic interest in Úbeda and Baeza, World Heritage cities, within the framework of the XXI Early Music Festival of Úbeda & Baeza.

 

SUBMISSIONS

We welcome the presentation of individual or collective proposals of papers, thematic sessions, round tables, workshops or conferences-concerts on the following topics concerning Mexican music from the 16th to the 20th centuries:

* Musicology and historiography: past, present and future

* Problems of periodization, canon and historical subject

* Creolism, cosmopolitanism, nationalism and avant-garde

* Models of patronage and spaces of musical socialization

* Sources, genres and iconographic traditions

* Interrelations between erudite and popular music

* Processes of circulation to-from-in Mexico: music, musicians, instruments, musical and choreographic practices

* Mexico and the Iberian and American world: musical traditions in other contexts

* Colonialism and postcolonialism: interdisciplinary challenges and colonial imaginaries in the 19th and 20th centuries

* Performance studies: history of interpretation; discology and recording practices; historically informed performance; experimentation, embodiment, improvisation, and arrangements; concert programming; analysis and performance

* Mexican music and digital technology: electronic repositories, digitization of documentary sources, scores and recordings, metadata retrieval (MusicXML, OCR), computational processing and analysis possibilities

 

Proposals should include:

- title of the proposal and summary (250-300 words)

- institutional affiliation (if applicable), brief biography and electronic address of the author (ca. 150 words)

- audiovisual media or other technical requirements

 

Proposals should be submitted as an attachment (.doc, .docx, .rtf) to Belén Vega, secretary of MUSAM (musam@sedem.es):

- Deadline for submission of proposals: 3 September 2017

- Deadline for notification of accepted proposals: 17 September 2017

- Official languages ​​of the Congress: Spanish and English

 

The organization does not pay for travel or lodging expenses, although it will offer accommodation possibilities in the Residence of the University to those interested.

 

We understand that some international researchers may not be able to travel to Baeza to present their research, mainly due to financial restrictions. In certain cases, the possibility of participation through videoconference may be considered.

 

ORGANIZERS

- International University of Andalusia, Baeza (Spain)

- Study Group “Music and (Latin)American Studies” (MUSAM), Spanish Society of Musicology

- Early Music Festival of Úbeda & Baeza (member of REMA and FestClásica, and EFFE Label 2017-2018)

 

DIRECTOR

Javier Marín López (University of Jaén / Early Music Festival of Úbeda & Baeza)*

 

SCIENTIFIC COMMITTEE

- Yael Bitran Goren (National Center of Musical Research, Documentation and Information Carlos Chávez, Mexico City)

- Walter Aaron Clark (University of California, Riverside)*

- Drew Edward Davies (Northwestern University, Evantson)

- Lucero Enríquez (Institute of Aesthetics Research, UNAM)*

- Armando Gómez Rivas (National Conservatorium of Music, Mexico City)

- John Koegel (California State University, Fullerton)

- Ricardo Miranda (National Center of Musical Research, Documentation and Information Carlos Chávez, Mexico City)

- Carmen Cecilia Piñero Gil (ComuArte-Spain)*

- Evguenia Roubina (Faculty of Music, UNAM, Mexico City)*

- Carlos Villanueva Abelairas (University of Santiago de Compostela)*

 

Organization committee

David Andrés-Fernández (University of Castilla-La Mancha)*

Maria Luísa Castilho (Polytechnic Institute of Castelo Branco / CESEM)*

 

SECRETARY

Belén Vega Pichaco (University of Oviedo)*

 

 

(*) MUSAM Study Group Members (SEdeM)

 

For more information, please contact with: musam@sedem.es

 

www.unia.es / www.festivalubedaybaeza.org

http://www.sedem.es/es/comisiones-de-trabajo

 

Imagen Congreso MUSAM